Mandelskorpor och fröknäcke

Jag blev så sugen på fröknäcke i helgen efter att vi pratat om det så jag bestämde mig för att göra det igår! Jag tycker om receptet med majsmjöl och olika nötter. Här har ni det:

2 dl majsmjöl
1dl solrosfrön
1/2 dl pumpafrön
1dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1/2 tsk salt
1/2 dl rapsolja

2 dl vatten

Blanda ihop de torra ingrediensera. Rör sedan i 2 dl kokande vatten och 1/2 dl rapsolja. Smeta ut tunnt på ett bakplåtspapper. Lättast är att lägga ett bakplåtspapper ovanpå smeten och använda kaveln för att få det tunt. Strö över flingsalt. Grädda i 150 grader mitt i ugnen i ca 1 timme.

När jag ändå var igång och hade ”nyttighetsflytet” gjorde jag kardemummaskorpor på mandelmjöl. Helt okej även om de inte slår skorpor på vetemjöl med sirap i. Men jag tänkte försöka hålla mig från socker och vitt mjöl under veckorna så nu har jag några alternativ när jag blir sugen på något!

Länk till receptet här.

 

Lämna en kommentar